Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Porsche wil eigen batterijen en laadnetwerk bouwen

Geschreven door Frédéric Kevers op 28-04-2021

Om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn, wil Porsche zijn eigen batterijen produceren én zijn eigen snellaadnetwerk op poten zetten, naar het voorbeeld van Tesla.

Porsche heeft zich het ambitieuze doel gesteld om tegen 2030 koolstofneutraal te zijn over de hele waardeketen. Dat betekent zowel bij het ontwerp, de productie en de verkoop van zijn auto's, maar ook tijdens het gebruik ervan. Om dat te kunnen bereiken, heeft Porsche beslist zijn eigen batterijen te ontwikkelen en te produceren en om zijn eigen snellaadnetwerk op te stellen.

Eigen batterijen

Porsche schat in dat elektrische wagens tegen 2030 80% van zijn verkoop zullen uitmaken, de overige 20% zou dan voor de 911 zijn, het laatste bastion voor verbrandingsmotoren van het merk. Om de beste batterijen te kunnen hebben, ontwikkelt Porsche liever zijn eigen cellen met silicium voor de anodes, die een hogere werkingstemperatuur toelaten dan de huidige anodes uit grafiet. Daarnaast bieden ze een hogere energiedensiteit en kunnen ze een hoger laadvermogen aan. De batterijen zouden in Tübingen worden geproduceerd, vlakbij Stuttgart. Porsche zou zijn batterijen ook aan de rest van de Volkswagen-groep leveren.

Porsche Taycan recharge

Racerij en exclusieve modellen

In eerste instantie zegt Oliver Blume, CEO van Porsche, dat deze superkrachtige batterijen gebruikt zouden worden voor in de competitie en voor high-performance wagens (een elektrische opvolger voor de Porsche 918 Spyder?), voordat ze in modellen met grotere productieaantallen kunnen worden gebruikt. Dat zou tegen 2025 moeten zijn, de deadline van Volkswagen voor het gebruik van solid-statebatterijen.

Eigen 'superchargers'

Porsche wil ook voldoen aan de eisen van zijn klanten, die binnenkort dus vooral elektrisch zullen rijden, door een eigen snellaadnetwerk op te zetten, naar het voorbeeld van Tesla en zijn Superchargers. Deze Porsche-stations zouden een speciale lounge hebben waar klanten in alle comfort kunnen wachten tijdens het laden. Dit netwerk zou langs de grootste snelwegen en verkeersassen moeten komen, als aanvulling op het bestaande Ionity-netwerk.

Deze laders zouden een vermogen van 350 kW moeten halen, al test Porsche ook al met laadpalen van 450 kW. Daarmee zou er ongeveer 100 km autonomie in 3 minuten tijd bijgeladen moeten kunnen worden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten