De elektrificatie van het wagenpark noopt de autoconstructeurs tot een doorgedreven reorganisatie van het personeel. Ook bij Renault, dat constateert dat de ontwikkeling van elektrische voertuigen om een heel andere aanpak vraagt. EV's maken gebruik van modulaire platforms en minder complexe aandrijflijnen, waardoor het klassieke ingenieurswerk minder zwaar gaat doorwegen. Maar de Franse constructeur zoekt wel naar andere profielen, vooral in de vakgebieden chemie (voor de ontwikkeling van batterijen) en dataverwerking (voor de ontwikkeling van multimediatoepassingen, van actieve rijassistenten en van kunstmatige intelligentie).
>> Lees ook - Renault: nieuwe elektrische modellen voor 2022, 2023 en 2024
Bij Renault zou die EV-transitie bijna 2.000 klassieke banen kunnen kosten, maar daar staan 2.500 nieuwe aanwervingen tegenover. De Franse constructeur probeert naakte ontslagen zoveel mogelijk te vermijden, waar mogelijk gaat het om interne overplaatsingen, al dan niet na een bijkomende opleiding.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!