De Renault-groep ziet af. De strategie die voor een nieuw elan moet zorgen, wordt immers tegengewerkt door het tekort aan onderdelen. Dan hebben we het vooral over elektronische chips, al zegt de Franse constructeur dat ook andere toeleveranciers niet tijdig kunnen leveren. Hoewel de orders in de lift zitten, kijkt Renault in 2021 tegen een productieverlies van 500.000 auto's aan - een daling van 22,3%. Toch is de omzet met slechts 13,4% gedaald, wat erop wijst dat de gegenereerde winst per verkochte model stijgt. Er is dus uitzicht op winst, ondanks de moeilijke economische situatie.
>> Lees ook - De elektrische nieuwigheden van Renault voor 2022, 2023 en 2024
De relatief goede kwartaalcijfers dankt Renault vooral aan de budgetmerken Dacia en Lada, die hun verkoopdaling konden beperken tot 11,2%. Omdat goedkope modellen beter inspelen op de economische gevolgen van de coronacrisis en omdat ze minder halfgeleiders nodig hebben tijdens het productieproces, waardoor de productie minder problemen kent en de leveringstermijnen niet al te lang uitvallen. Renault zelf incasseerde een daling van 24,4%.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!