Met een verlies van 8 miljard euro voor het boekjaar 2020, heeft Groupe Renault een historisch slecht resultaat behaald waarvan hij blij zal zijn dat het achter de rug ligt. Vooral de eerste helft van het jaar was moeilijk vanwege de coronapandemie. Renault wist wel de achterstand deels in te halen in de tweede helft van 2020, maar uiteindelijk zijn de verkopen toch met 21,3% gedaald. Bovendien draagt Nissan 5 miljard bij aan de totale verliezen.
Twee verschillende semesters
2020 zal een zwart (of rood) jaar zijn voor de meeste constructeurs, daar ontsnapt de Renault-Nissan-alliantie niet aan. De Franco-Japanse groep betaalt vooral de prijs van een catastrofaal eerste semester. Gelukkig wist de tweede helft van het jaar de schade nog enigszins te beperken met 'slechts' 8,9% minder omzet voor een verlies van 660 miljoen euro. Over heel het jaar spreken we over een verlies van 21,7% omzet, nu nog 43,5 miljard euro voor Renault. De resultaten van Nissan geven nog 5 miljard euro extra verlies, voor een totaal van maar liefst 8 miljard euro in het rood.
Verder kunnen we zien dat de operationele marge van Renault negatief was in 220, ùet een gemiddelde van 0,8%. Dat resultaat kan echter wel in perspectief worden geplaatst in het tweede semester, met een positieve marge van 3,5%. Het doel om een marge van 3% te halen tegen 2023 lijkt dus nog realistisch. Sowieso moeten de inspanningen binnen het Renaulution-plan van ceo Luca de Meo voor een positievere marge zorgen, waarbij maximale verkoopvolumes niet de grootste prioriteit zijn.
Maar 2021 zal nog steeds een moeilijk jaar worden volgens de Meo, vanwege de nog steeds woedende pandemie en de tekorten in elektronische onderdelen die de auto- en andere industrieën zwaar treft. De productie in 2021 zou daarmee met 100.000 exemplaren kunnen dalen volgens de Italiaanse topman.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!