Tijdens de algemene vergadering op 17 februari verklaarde Carlos Ghosn dat voor Renault een nieuwe groeifase is aangebroken. “Renault zit zeker in een aanhoudende groeifase de komende jaren. En niet alleen door de inspanningen in 2015 en 2016, ook dankzij de inspanningen van de jaren ervoor”, legde hij uit. Die woorden moeten de Franse overheid (en aandeelhouder) geruststellen, want de autoriteiten vinden het evenwicht tussen de twee merken van de groep – Renault en Nissan – niet gezond. Hier zou Nissan voordeel uit halen, niet Renault.
Nissan verkoopt twee keer meer
De cijfers geven de parlementsleden gelijk, want Renault verkocht 2,8 miljoen wagens in 2015 tegenover 5,42 miljoen stuks bij Nissan. Carlos Ghosn wou toch nog iets benadrukken: “Ik wil dat niemand denkt dat Renault het kleine broertje is van Nissan. In de komende drie, vier jaar zal Renault veel sterker groeien dan Nissan.” Renault zit nu in ieder geval in een groot productoffensief. Na vijf lanceringen in 2015, introduceert het merk tien nieuwe wagens in 2016, waaronder de nieuwe Mégane, de nieuwe Scénic en een SUV.
Wereldwijd
Er komt ook een nieuwe berline in Rusland en een pick-up voor Europa en Argentinië. “We veroveren heel wat terrein met deze nieuwe producten”, verklaarde Ghosn. Hij herinnerde er ook aan “dat Renault tien jaar geleden, in 2005, een bedrijf was dat leefde van de Mégane in Europa. Met de rest verdienden we ons brood niet.” Hij gaf ook uitleg bij de projecten: “De internationale strategie valt altijd moeilijk te verklaren. Wat er in 2015 gebeurd is en wat er zal gebeuren in 2016 en 2017, illustreert dat hoe sterker de groep internationaal staat, hoe sterker haar positie in Frankrijk is en hoe meer werk ze creëert in Frankrijk.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!