Carlos Ghosn, de CEO van Renault, sprak op de Franstalige televisiezender RTL, over de zaak van de te hoge uitstoot van vervuilende stoffen bij verschillende modellen, waaronder de SUV Captur. Toen hij ondervraagd werd door de pers in het kader van het Wereld Economisch Forum van Davos, verklaarde hij dat "er geen sprake is van bedrog. Er wordt geen gebruikgemaakt van sjoemelsoftware. Onze auto's zijn allemaal gehomologeerd en voldoen aan de normen".
Nood aan een kader
Ghosn gaf overigens aan dat er, volgens hem, een duidelijker kader zou moeten zijn dat aangeeft wat toegestaan of aanvaardbaar is en meer bepaald welke afwijkingsgraad getolereerd zou kunnen worden tussen 'laboratorium'-normen en normen bij reële rijomstandigheden. "Ik zou willen vragen dat er enkele regels opgesteld worden, opdat er geen verwarring zou ontstaan bij de consumenten", verklaarde Ghosn. En hij voegde daaraan toe dat "het belangrijkste voor een bedrijf zoals Renault, het vertrouwen van zijn klanten, en toekomstige klanten, is. Elke keer wanneer zo'n situatie zich voordoet, ontstaan er twijfels. Het gaat om zeer complexe situaties en de mensen begrijpen niet altijd noodzakelijk waarover het gaat. Er mag geen ruimte voor twijfel gelaten worden".
15.000 Capturs
We zouden evenwel geneigd zijn te zeggen dat dit allemaal een beetje te laat is. Want naar aanleiding van de onthullingen van de onderzoekscommissie van het Franse ministerie van Ecologie, geleid door Ségolène Royal, zouden er 15.000 Capturs teruggeroepen moeten worden, omdat ze vijf keer meer stikstofoxiden (NOx) zouden uitstoten dan de toegestane norm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!