De zaak Volkswagen laat sporen na, en niet enkel bij VW, maar waarschijnlijk binnen de hele automobielindustrie, die al in een slecht daglicht stond. PSA en Opel wilden onlangs het voortouw nemen door hun bedoeling aan te kondigen hun reële verbruikscijfers te publiceren, maar Renault gaat nog een stapje verder nadat het merk door een Duitse NGO met de vinger gewezen werd met betrekking tot de hoge NOx-uitstoot van de nieuwe Espace.
“Niet de meest performante”
Thierry Bolloré, directeur competitiviteit van het merk met de ruit, verklaarde aan Le Figaro dat hoewel er niet gesjoemeld wordt met de motoren van Renault “ze toch verre van het beste presteren in reële gebruiksomstandigheden en dat is niet langer aanvaardbaar”. Daarom heeft de constructeur besloten om een versnelling hoger te schakelen wat betreft “zijn investeringen voor de bijdrage aan het milieu”.
50 miljoen euro
Renault gaat 50 miljoen euro extra vrijmaken voor onderzoek en voor het programma om de uitstoot van NOx (stikstofdioxiden) terug te dringen. Renault wil onder andere de integratie van de recirculatiesystemen (EGR) vervroegen naar juli 2016, zo verduidelijkte Thierry Bolloré. Naast deze 50 miljoen euro wil de alliantie Renault-Nissan ook nog zijn investeringsprogramma versnellen (het gaat om 1,2 miljard euro). De bedoeling van dit programma is om vanaf 2017 een nieuwe generatie motoren op de markt te brengen om aan te sluiten bij de toekomstige Euro 6d-norm. “We willen volledig voldoen aan deze norm en wel zodra deze van kracht wordt of zelfs vroeger”, zo verzekerde Thierry Bolloré, en hij voegde er nog aan toe dat hoewel “dit programma oorspronkelijk verspreid was over vijf jaar, het nu misschien ingekort zal worden tot twee jaar”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!