De media hebben vers geld nodig. De groep Challenges heeft cash gevonden bij een autobouwer. De groep Renault-Nissan heeft namelijk net een deel van de aandelen overgenomen. Challenges heeft middelen nodig en Renault-Nissan is op zoek naar journalistieke content op maat en op vraag voor geconnecteerde auto’s.
Personafhankelijkheid?
De groep Challenges, die onder meer de magazines Challenges, Sciences et avenir, La Recherche, L’Histoire en Historia bezit, zal voor de Alliantie een reeks artikelen gaan schrijven die klanten zullen kunnen lezen in de geconnecteerde auto van morgen. Bij de aankondiging van deze aandelenovername (goed voor 40 procent) verklaarde Carlos Ghosn, de CEO van de Alliantie Renault-Nissan: “We gaan nieuwe formaten ontwikkelen en ze testen zoals een start-up door taylormade aan te bieden, of anders gezegd: content op vraag en op maat”. Claude Perdriel blijft CEO van Challenges en is verheugd nu hij tegen 2020 een groot potentieel lezersbereik via 16 miljoen geconnecteerde auto’s mag verwachten. En dat in een tijdperk waarin duizenden krantenkiosken de deuren moeten sluiten. Maar hoe kan de journalistieke onafhankelijkheid dan worden gegarandeerd?
Vincent Beaufils, redactioneel directeur bij Challenges, sust met de woorden: “We hebben diep nagedacht over de betrokkenheid van de Alliantie en dit dossier. Maar we zijn niet van plan om onszelf te gaan censureren. Dat er vandaag nog Renault-auto’s zijn, is omdat de constructeur de grootste ter wereld is. Wij behouden een volledige vrijheid”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!