De Alliantie Renault-Nissan, die sinds een paar maand ook Mitsubishi in zijn rangen telt, heeft zijn nieuwe strategische plan voor de komende jaren onthuld. Carlos Ghosn heeft namelijk aangekondigd dat de groep tegen 2022 liefst 14 miljoen auto’s per jaar wil verkopen, wat een stijging van 40 procent betekent op 6 jaar tijd. Daarin moeten we lezen dat de Frans-Japanse groep besparingen uit schaalvoordeel wil doorvoeren door zijn modellen te maken met gemeenschappelijke platformen, motoren en versnellingsbakken. Door de samenwerkingen zou op 6 jaar tijd 10 miljard euro moeten kunnen worden bespaard. Zeker als je weet dat die 14 miljoen auto’s in 2022 goed moeten zijn voor een gezamenlijk zakencijfer van 240 miljard dollar.
Nieuwe modellen
Ghosn sprak tijdens zijn persconferentie ook over nieuwe modellen. Zo vernemen we dat de groep tegen 2022 zo’n 12 zuiver elektrische nieuwe modellen op de markt brengt. Het andere goede nieuws is dat tegen dan ook meer dan 30 procent van de verkochte auto’s geëlektrificeerd zullen zijn. We mogen de komende jaren dus een stortvloed aan hybride nieuws verwachten. Tot slot zouden deze modellen ook autonome rijtechnologie moeten hebben. De groep zegt dat liefst 40 modellen daarmee zullen zijn uitgerust. Met een dergelijke vloot wil de groep een onvermijdelijke “aanbieder van mobiliteitsdiensten met gerobotiseerde oproepbare auto’s” worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!