De nieuwe hoofdingenieur van Renault, Gilles Le Borgne, heeft verklaard dat zijn merk niet meer zal investeren in R&D voor dieselmotoren. Het huidige gamma zelfontbranders is dus het laatste voor het Franse merk, dat Volvo en Toyota volgt in deze stap.
Geleidelijke verdwijning
Renault gaat echter niet zo radicaal te werk als het Zweedse merk hierboven of als Honda, dat ook heeft aangekondigd zijn diesels te schrappen uit het gamma vanaf 2021. Het einde van de Renault-diesels wordt eerder verwacht in 2025. In een interview met onze conculega's van Auto Infos zei Le Borgne: "We houden onze diesels in het gamma, maar we ontwikkelen er geen nieuwe meer. Na 2025 worden, als we de regels respecteren, alle interne verbrandingsvoertuigen hybride. We kijken dus naar het einde van diesel."
De nadruk wordt dus gelegd op het E-Tech-gamma, dat hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische modellen combineert. De toekomst van verbrandingsmotoren binnen Renault lijkt dus beperkt tot benzinemotoren. Enkel het bedrijfsvoertuigengamma zou nog gebruik kunnen maken van dieselmotoren op middellange termijn, maar Renault zou dan beroep kunnen doen op een andere constructeur voor de motoren van zijn bestelwagens. Sommige landen, waaronder België, zijn zelfs van plan om professionele voertuigen met verbrandingsmotoren simpelweg te bannen vanaf 2025. Een perspectief dat de logica bevestigt, toch op industrieel en economisch vlak, om zich vooral te richten op elektrificatie en benzinehybrides.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!