Een woordvoerder van Renault bevestigde het onlangs aan het agentschap France Presse: “We hebben bij Rospatent, het federale agentschap voor intellectueel eigendom, de nodige documenten ingediend om de rechten te verkrijgen op het merk Moskvitch.” Nadat het Franse merk in 2014 al 100 procent van de aandelen van AvtoVAZ (Lada) overnam, wijst deze stap erop dat Renault zich verder wil blijven ontwikkelen op de groeiende Russische markt.
Moeilijke conjunctuur
Technisch gezien is de aanpak van Renault interessant, want Rusland is een van de belangrijkste groeimarkten, ook al heerst er de jongste maanden een beetje chaos, waarbij de markt op één jaar tijd met 33 procent is teruggevallen – de Russische verkoop van Renault is in die periode zelfs met 37 procent gezakt. Het Franse merk gelooft echter duidelijk in een wederopstanding, en in dat opzicht is het helemaal niet zo’n slechte timing om uitgerekend nu de rechten op Moskvitch te kopen, want die zouden vandaag wel eens veel minder duur kunnen zijn dan tijdens vette jaren. De Russische analisten vertellen in de pers dat Renault Moskvitch mogelijk wil herlanceren om zijn positie te versterken binnen de lowcostsector, die uiteraard profiteert van de huidige instorting van de markt.
Moskvitch, een echt symbool
Moskvitch is in Rusland een begrip, en een echt symbool van de Sovjetperiode. Het merk, dat ontstond in 1930, beleefde een gouden periode vanaf 1947 en tijdens de jaren 60, de periode waarin Renault trouwens enkele Moskvitch-modellen produceerde in zijn fabriek van Vilvoorde voor onze markt. Vanaf 1998 heeft Moskvitch sterk geleden onder de Russische crisis. De verkoop is ingestort en de onderneming werd in 2001 onder gerechtelijk toezicht geplaatst en ging in 2006 uiteindelijk faiiliet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!