Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Risicobeheer van wagenparken

Geschreven door Olivier Duquesne op 12-11-2014

Volgens risicobeheerbedrijf Aon, dat weliswaar voor eigen winkel spreekt, hebben heel wat bedrijven weinig tot geen risicobeheerpolitiek voor hun wagenpark. Zo wordt nauwelijks gecontroleerd op bellen aan het stuur.

Een minderheid van de bedrijven met minstens vijf auto's heeft systemen in gebruik om de risico's verbonden met het rijden te verminderen. Slechts een vijfde van hen acht het belangrijk om het telefoneren aan het stuur te verbieden of te beperken. 40 procent heeft geen enkele regel rond het gebruik van de telefoon aan het stuur. Een rijopleiding of andere maatregelen rond rijveiligheid worden bij respectievelijk 8 en 5 procent van de bedrijven als een goede en belangrijke maatregel beschouwd. Dat zijn de resultaten van een studie geleid door Aon (makelaardij, herverzekering en risicobeheersing). We leren er ook uit dat de veiligheidsuitrusting zich vaak beperkt tot wat standaard is.

In cijfers: 26 procent van de vlootbeheerders, financiële en personeelsverantwoordelijken achten risicobeheer voor hun wagenpark “zeer belangrijk”. 48 procent vindt het “relatief belangrijk”. Maar ze worden daarin nauwelijks gevolgd door hun directie, dat het belang ervan helemaal anders inschat. Slechts 8 procent van de directeurs vindt risicobeheer voor auto's “zeer belangrijk”, 31 procent kiest voor “relatief belangrijk”. Meer dan de helft van de bedrijven communiceert op geen enkele manier rond de risico's van autorijden of rond verkeersveiligheid. Slechts 10 procent neemt nota van ongevallen en praat erover met de betrokken bestuurders. Ten slotte blijkt nog dat de echt grote vloten (meer dan honderd auto's) een beter risicobeheer kennen voor hun wagenpark.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten