Het is niet omdat je een petroleumbedrijf leidt dat je je daarom tegen elektrische of hybride voertuigen moet verzetten. Ben van Beurden, de directeur van oliereus Royal Dutch Shell, bewijst dat op een mooie manier.
Voorbeeldig
De grote baas vindt namelijk dat je het voorbeeld moet durven geven en dat je met je tijd moet kunnen meegaan. Daarom heeft hij beslist dat zijn volgende dienstwagen een hybride wordt. In september geeft hij zijn dieselberline op en ruilt hij die in voor een Mercedes-Benz S 500e. Dat model combineert een benzinemotor met een elektromotor en een aan de stekker herlaadbare batterij. Hij hoopt dat zijn medewerkers zijn voorbeeld zullen volgen. Hij zou trouwens laten verstaan hebben dat Shell zijn toekomstige wagenpark wil omvormen. Werknemers zouden voortaan het voorbeeld kunnen volgen van financieel directeur Jessica Uhl, die met een elektrische BMW i3 rijdt.
Brandstof van morgen
Dit voorbeeldige gedrag komt uiteraard niet toevallig op het moment dat de groep van strategie verandert. Shell investeert namelijk al een hele tijd in hernieuwbare energie. Zo toont de groep veel interesse voor waterstof en opende het bedrijf onlangs twee nieuwe pompen voor dit type brandstof in Duitsland. Shell speelt ook een belangrijke rol binnen het Clean Energy Partnership, een samenwerkingsverband ter ondersteuning van de ontwikkeling van waterstof als een belangrijke brandstof voor de toekomst. Al speelt nog een andere factor mee: de Nederlandse autofiscaliteit wordt steeds extremer. De overstap naar groenere voertuigen maakt forse besparingen nodig gezien het grote wagenpark van Shell in zijn vaderland.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!