Het is bekend dat verschillende Aziatische landen bepaalde voorwaarden of beperkingen opleggen aan wie een nieuwe auto wil kopen, zoals bijvoorbeeld het hebben van een garage. Maar in Singapore wordt de anti-autopolitiek tot het uiterste gedreven. Het land is piepklein en daarom besliste de regering aan het begin van de jaren 1990 dat je een “Certificate of Entitlement” (CEO) moet hebben om een nieuwe auto in het verkeer te mogen brengen. Elke maand organiseerde de regering een veiling om een beperkt aantal (berekend op basis van een heel reeks parameters) van dit soort certificaten op de markt te brengen. Daar werden soms recordbedragen voor neergeteld (het equivalent van 50.000 euro) op momenten dat de vraag groter was dan het aanbod. Met zo’n certificaat mocht je dan maximaal tien jaar lang van je nieuwe auto genieten. Deze techniek bracht de overheid niet alleen veel geld op, maar ze slaagde er ook in om de groei van het wagenpark in te dammen. Vandaag de dag was die vastgelegd op 0,25 procent per jaar.
0 procent groei
Dat gaat vanaf volgend jaar naar 0 procent. Het departement dat het wegtransport regelt in Singapore meldt dat het vanaf 2018 wil dat het wagenpark niet langer groeit. Het wegennet is verzadigd en de uitbreidingsmogelijkheden zijn zeer beperkt gezien de kleine oppervlakte van het land. Als je dus een nieuwe auto wil inschrijven, moet je een voertuig dat al ingeschreven was uitvoeren of verschroten. Let wel: deze nieuwe wet is enkel van toepassing op personenwagens en motorfietsen. Het aantal bestelwagens mag wel nog zachtjes toenemen tot 2021, zodat de bedrijven de kans krijgen om zich aan de nieuwe regels aan te passen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!