Wanneer Spyker en zijn excentrieke CEO Victor Muller in het nieuws komen, gaat het maar zelden om de sportwagens die de ambachtelijke Nederlandse constructeur bouwt (of zou moeten bouwen). Halverwege 2020 kwam het bericht dat het merk een zoveelste comeback zou gaan maken, maar vorig jaar kwam het dan toch tot een faillissement.
Russische roebels
Nu heeft Spyker echter een persbericht uitgestuurd waarin staat dat het vers geld gevonden heeft om nog maar eens een doorstart te maken. De investeerders zijn Boris Rotenberg, eigenaar van SMP Racing en BR Engineering (autosport) en Michail Pessis, eigenaar van Milan Morady SA (design en marketing) en van R-Company GmbH (tuning en specialist in carbon).
Beide heren zijn fans van Spyker en hebben zelf al jaren een exemplaar in hun bezit. Opvallend is echter dat hun namen twee jaar geleden al genoemd werden als investeerders, dus het is niet helemaal duidelijk hoe anders de situatie anno 2022 is tegenover in 2020.
Tussen Peking en Parijs
In ieder geval zouden volgens het persbericht vanaf dit jaar opnieuw drie modellen worden geproduceerd, de C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SUV en de B6 Venator. Bovendien is er ook sprake van een nieuwe productiefaciliteit in Nederland, die ook dienst zal doen als service center voor bestaande Spykers.
Lees ook: Terug naar de toekomst met de Spyker Peking-to-Paris (2006)
Er komen trouwens nog twee van die onderhoudscentra, eentje aan de Cöte d'Azur in Frankrijk en eentje dicht bij de Belgisch-Frans-Luxemburgse grens. Hoed af voor Victor Muller, die in een van zijn vorige levens via Spyker ook nog eigenaar was van Saab en die er toch altijd weer in slaagt de juiste mensen te overtuigen. Fingers crossed voor deze keer...?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!