Op het voorbije salon van Genève pakte Tata uit met het prototype van de Tamo RaceMo. Deze sportieve coupé paste perfect in de filosofie van het merk Tamo dat nicheproducten bouwt. De opdracht van Tata aan zijn Italiaanse designbureau en designer Marcello Gandini om een speelse en dynamische auto te ontwerpen, leek perfect beantwoord. Jammer genoeg geeft de Indiase pers (Autocar India) nu aan dat de ontwikkeling van dit model, dat tegen het einde van het jaar op de plaatselijke markt gelanceerd zou worden, is stopgezet.
Kwestie van centen
De raad van toezicht van de onderneming zou beslist hebben om de geldkraan toe te draaien en het voorziene budget toe te wijzen aan de afdeling bestelwagens, de kernactiviteit van de groep. Van de Tamo RaceMo zouden er 250 exemplaren gebouwd worden en verkocht worden voor minder dan 40.000€. Maar aan de productie van dit model zou een prijskaartje van bijna 34 miljoen euro (2,5 miljard roepie) hangen. Met de rekenmachine in de hand kan je al makkelijker begrip opbrengen voor de beslissing, al blijft het jammer dat de financiële rationaliteit het haalde van de droom.
Op console
De Tamo RaceMo stond op een sandwichstructuur met de naam MoFlex. Ondanks een gewicht van slechts 800 kg kon het model dus een prima stijfheid voorleggen. De aandrijving was in handen van een 1.3 driecilinder met turbo. Deze centraal opgestelde motor met 190 pk en 210 Nm was in staat om de auto in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen. Virtueel kan je dat nog altijd nagaan in de Microsoft-game Forza Horizon 3.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!