Chinese autobouwers zijn geïnteresseerd in de Indische markt. Zeker nu dit subcontinent in 2030 verbrandingsmotoren wil gaan verbieden. Aangezien China vergelijkbare plannen heeft, werpt de Chinese industrie zich op als voorkeurspartner voor elektrische auto’s. Zo zijn er geruchten dat het Chinese Chery en het Indische Tata toenadering tot elkaar zoeken. Voor dat eerste bedrijf zou het een mooi toegangskaartje bieden tot de Indische markt. De tweede groep kan daarmee gebruik maken van platformen voor compacte elektrische modellen.
Te klein of te groot
Tata heeft namelijk een probleem. Zijn eigen automerk ontwikkelt platformen voor een lage kostprijs, terwijl de architecturen van Jaguar Land Rover bedoeld zijn voor premiummodellen. Als India voor puur elektrische mobiliteit gaat, heeft Tata nieuwe architecturen en elektromotoren voor compacte auto’s nodig voor een redelijke kostprijs. Daar zou Chery goed van pas kunnen komen met zijn eQ-gamma (foto). Chery maakt bovendien al deel uit van de familie, want de groep werkt in China al samen met Jaguar Land Rover. De Chinese constructeur zou dan weer op zijn beurt gebruik kunnen maken van Tata’s ervaring om door te breken in India, wat een echte krachttoer is.
Politieke spanningen
India is voor niemand een gemakkelijke markt. Maar bovendien zijn India en China buren in de Himalaya, waar ze zeker niet elkaars beste vrienden zijn, vooral dan ter hoogte van Bhutan (een koninkrijkje onder Indisch protectoraat). Een toenadering tot een Chinees bedrijf zou het populaire imago van Tata kunnen schaden in eigen land. Voor Chery zal het ook niet eenvoudig zijn om zijn ‘made in China’-etiket kwijt te geraken. En dat terwijl beide landen vergelijkbare visies hebben op de automobiele toekomst en de evolutie van de Indische markt vergelijkbaar is met wat China heeft meegemaakt, zo zegt Chen Anning, president van Chery en Qoros.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!