Het nieuwe technologiecentrum van AMG, dat tussen de Benzstrasse en de Maybachstrasse in Affalterbach (Duitsland) ligt, zal in 2022 zijn deuren openen. De bouwwerkzaamheden zijn op 4 maart begonnen. Het wordt een sterk geautomatiseerd testcentrum dat zich toelegt op de ontwikkeling van geëlektrificeerde of volledig elektrische aandrijflijnen voor de toekomstige sportmodellen van Mercedes. Het zal worden uitgerust met de nieuwste technologieën, een testbank voor vierwielaandrijving en een testbank voor hoogspanningsbatterijen.
Elektrificatie van de toekomst
Ook AMG zal in de nabije toekomst niet ontkomen aan de - volledige of gedeeltelijke - elektrificatie van zijn creaties. Er is dus een testinstrument nodig dat is aangepast aan de technologieën voor geëlektrificeerde mobiliteit en prestaties. Om dit goed te doen, zou het centrum ook duurzaam worden in zijn ontwerp en gebruikt, met name door de warmte die door de activiteit in het gebouw wordt gegenereerd terug te winnen voor de verwarming van het gebouw en door overtollige energie waar nodig opnieuw te gebruiken met het oog op een maximale efficiëntie.
Technikum zal vooral worden gebruikt voor de ontwikkeling van de AMG-producten van morgen, die gedeeltelijk geëlektrificeerd zullen worden - hybride modellen zoals de AMG GT 73 4-door E Performance - of volledig, zoals de toekomstige elektrische Mercedes-AMG's. Dit vooruitzicht vereist testbanken voor voertuigen met vierwielaandrijving, maar ook een bank waarmee variaties in de hoogte - tot 5.000 m - kunnen worden nagebootst dankzij een luchtvacuümsysteem dat de druk in de ruimte varieert samen met de temperatuur, die kan dalen tot -30 graden Celsius, wat zeer nuttig is voor het evalueren van de prestaties van elektrische systemen en batterijen in meer extreme omstandigheden. Een onmisbaar instrument, zoals Jochen Hermann, lid van de raad van bestuur en technisch directeur van Mercedes-AMG uitlegt: "Ons nieuwe testcentrum stelt ons in staat om componenten en voertuigprototypes onder realistische omstandigheden te testen en ze al in een vroeg stadium van de ontwikkeling aan een vuurproef te onderwerpen. Dit bespaart niet alleen tijd in het ontwikkelingsproces, maar verbetert ook de kwaliteit van de resultaten."
Een ander voorbeeld van de duurzame ontwikkeling die door het nieuwe centrum mogelijk wordt gemaakt, is een klimaatregelingscabine waarmee batterijen kunnen worden getest in een temperatuurbereik van -40 tot +80 graden Celsius met behulp van geautomatiseerde processen. Deze technologisch geavanceerde testbanken zullen het mogelijk maken precieze, reproduceerbare en gedetailleerde resultaten te verkrijgen, terwijl er minder kilometers moeten worden afgelegd door prototypes over de hele wereld. Dat vermindert dus de milieu-impact van de testfasen.
Het is misschien jammer dat de toekomst van de AMG-modellen op elektriciteit gebaseerd zal zijn, maar het is een must en dit nieuwe Technikum-centrum toont vooral de vastberadenheid van Mercedes-AMG aan om ook in de toekomst sportieve modellen aan te bieden, onafhankelijk van de soort aandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!