Turkije is een land met een sterke auto-industrie en levert onder meer onderdelen voor autofabrieken in Rusland. Maar als reactie op het neerschieten van een Russisch jachtvliegtuig ter hoogte van de Syrische grens door de Turkse luchtmacht op 24 november, heeft Moskou een embargo tegen Ankara uitgevaardigd. Binnen dit gespannen geopolitieke klimaat moet de auto-industrie dus het hoofd bieden aan leveringsproblemen van onderdelen en materiaal als gevolg van het uitblijven van bevoorrading of moeilijkheden bij de douane. Vooral Toyota en Lada (eigendom van Renault-Nissan) lijken getroffen, in het bijzonder in de regio van Sint-Petersburg.
Een vicegouverneur trok aan de alarmbel
De vicegouverneur van Sint-Petersburg, Sergueï Movtchane, zou de hoge Russische autoriteiten gewaarschuwd hebben met de woorden: “als de situatie nog langer aanhoudt […], dan zullen de fabrieken binnenkort genoodzaakt zijn om alle productie stop te zetten”. Blijkbaar zou een Lada-fabriek al verplicht geweest zijn de band gedurende vijf uur stil te leggen als gevolg van een tekort aan sloten voor de deuren. Globaal genomen staat de automarkt in Rusland door de gespannen politieke context op instorten. De voorbije maand kende ze reeds een daling van 42 procent.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!