We weten dat Tesla het moeilijk heeft om het productieritme van zijn Model 3 op te krikken. De leveringstermijnen lopen op en dat jaagt klanten op stang. Sommigen gaan zo ver dat ze van hun aankoop afzien en ze vragen hun voorschot van 1.000 dollar/euro terug dat ze moesten storten om de auto te kunnen reserveren. Volgens Second Measure, dat constant miljarden geanonimiseerde betaalkaarttransacties volgt in de Verenigde Staten, zou in totaal 23 procent van de reserveringen voor de Model 3 zijn opgezegd en is telkens de 1.000 dollar/euro teruggevraagd. Tesla beweert dat dit cijfer niet overeenstemt met hun interne gegevens, maar wil die laatste echter niet vrijgeven… We zijn toch geneigd om Second Measure te geloven, aangezien dat bureau in augustus 2017 had berekend dat 12 procent had afgezegd en destijds heeft Tesla dat cijfer wel bevestigd.
Geldprobleem
Als de schattingen van Second Measure kloppen, zou dit een groot probleem kunnen betekenen voor Tesla. Volgens sommige bronnen zou namelijk een derde van het geld van het merk het voorbije semester zijn binnengekomen via voorschotten van klanten. Tesla bevestigt vandaag zo’n 450.000 reserveringen te hebben genoteerd voor zijn Model 3. Als daar telkens 1.000 dollar/euro voorschot voor is betaald, gaat het om een potje van 450 miljoen dat de constructeur liever niet ziet verdampen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!