Blijkbaar is er veel meer interesse in de elektrische auto dan vooraf gedacht. Dat bewijst Tesla met de nieuwe Model 3. Of eerder de ‘toekomstige’ Model 3, want hij komt pas in 2018. Amper twee weken na zijn presentatie werden over de hele wereld al meer dan 400.000 bestellingen geregistreerd.
Meevaller
Dankzij het orderboekje dat vlot vol geraakt, haalde Tesla al meer dan 400 miljoen dollar binnen (1.000 dollar reservatiekosten per auto, terugbetaald bij aankoop), terwijl alle bestellingen samen een omzet van meer dan 14 miljard dollar vertegenwoordigen. Tot zover geen probleem, maar met dit perspectief zal de megabatterijfabriek die Tesla nog aan het bouwen is (500.000 batterijen per jaar) nauwelijks volstaan om te beantwoorden aan de vraag naar de Model 3. En dat roept vragen op.
Goede communicatie
Het moet gezegd dat Elon Musk, de iconische topman van Tesla, weet hoe hij producten moet verkopen. Hij handelt net zoals Apple. Hij legde uit dat de Model 3 comfortabel vijf volwassenen kan vervoeren en niets meer of minder is dan de universele elektrische auto waar iedereen zit op te wachten. “We bouwen de Model 3 omdat we de overgang naar een duurzame individuele transportwijze willen versnellen”, verklaarde hij. “In het begin plande Tesla drie modellen, maar uiteindelijk worden het er vier (Roadster, Model S, Model X en nu Model 3, nvdr).”
Doel bereikt
Voor Musk is de Model 3 een soort hoogtepunt. Voor hem was de Roadster de meest complexe en duurste auto. Dan volgden de Model S en Model X, ‘tussenproducten’ wat de prijs betreft. De Model 3 is ten slotte de toegankelijke elektrische auto met groot productievolume. En dat was het doel van Musk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!