Het gaat niet goed met TomTom, want de winstcijfers verkeren in vrije val. Van 9 miljoen in het tweede trimester van 2014 ging die naar 3 miljoen één jaar, wat een daling van 66 procent betekent. Dat laat zich vooral verklaren door de concurrentie van smartphones. Het Nederlandse bedrijf hoopt het tij te keren door met Bosch te gaan samenwerken.
Reddingsboei
Het doel is om de hoofden bijeen te steken rond zelfstandig rijdende auto’s. TomTom werkt al een paar jaar samen met Bosch en hoopt dit partnerschap te versterken door extreem precieze navigatiekaarten te gaan ontwikkelen om weer winst te kunnen maken. Een zelfstandig rijdende auto heeft namelijk veel meer gedetailleerde digitale kaarten nodig dan wat we vandaag kennen.
Tot op de decimeter
Jan Maarten De Vries, vicepresident van de automotive-afdeling van TomTom, heeft verklaard dat het bedrijf kaarten wil ontwikkelen die “tot op de decimeter precies zijn. Tegen eind 2015 zullen we deze kaarten gebruiken om autonome auto’s van Bosch te testen op de Duitse wegen en snelwegen”.
3 lagen
TomTom moet dus veel complexere kaarten gaan ontwikkelen dan diegene die we vandaag in onze auto’s vinden. Ze bestaan namelijk uit 3 aparte lagen: de eerste dient om het traject te berekenen, de tweede om de auto perfect te kunnen lokaliseren en de derde kent verkeersborden, snelheidsbeperkingen en 3D-informatie zoals bochten en hellingen in de wegen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!