De grote specialist van hybride voertuigen maakt zich dan toch op voor een 100% elektrische toekomst. Toyota investeert liefst 13,5 miljard dollar (11,4 miljard euro) in batterijtechnologie. Daarbij focussen ze zich niet enkel op bestaande accupakketten, maar ook op solid-statebatterijen. Die zouden reeds in de loop van 2025 productierijp kunnen zijn en ook gebruik worden voor de hybride modellen van Toyota. Uiteindelijk willen de Japanners toe naar nikkel- en kobaltvrije batterijen die de helft goedkoper zijn dan de huidige accu's.
Om alle geëlektrificeerde modellen - zowel hybride als elektrisch, dus - in de toekomst van een batterijpakket te voorzien, wil Toyota de productiecapaciteit optrekken van 180 naar meer dan 200 GWh. Daarvoor werken ze samen met accufabricanten CATL en FinDreams Battery (dat tot het Chinese BYD behoort).
15 EV's tegen 2025
Die investeringen in batterijtechnologie lopen parallel met de elektrische modellen die Toyota plant. Het eerste model is de productieversie van de bZ4X Concept, een SUV die bouwt op een specifiek EV-platform (e-TNGA in Toyota-jargon) dat ontwikkeld werd in samenwerking met Subaru. Bij Subaru krijgt de loop 2022 debuterende SUV de Solterra-badge op de billen geplakt.
>> Lees ook: Toyota bZX4 breekt de EV-ban
In China verkoopt Toyota reeds een elektrische versie van de C-HR, in Europa telt het gamma de ProAce Electric en de ProAce City Electric. Dochtermerk Lexus biedt reeds de elektrische UX 300e aan. Maar tegen het einde van 2025 moet het portfolio van Toyota liefst 15 verschillende EV-modellen tellen.
Bron: Reuters
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!