In feite is de samenwerking tussen Mazda en Toyota niet helemaal nieuw. Beide constructeurs werken namelijk al sinds 2010 samen aan veiligheids- en milieutechnologieën. Bovendien worden er ook kleine Toyota's gebouwd in een Mexicaanse fabriek van Mazda. Deze keer gaan de Japanse constructeurs daar echter veel verder in. Dat kan verrassend lijken voor Toyota, dat 10,23 miljoen voertuigen per jaar bouwt, terwijl dat er bij Mazda maar 1,33 miljoen zijn.
Je zou je dan ook kunnen afvragen wat de Japanse nummer één nog zou kunnen missen. En toch. Tijdens de persconferentie bleven de grote bazen van beide merken - Akio Toyoda van Toyota en Masamichi Kogai van Mazda - erg geheimzinnig over de aard van hun alliantie. Ze hebben alleen gezegd dat ze samen voor de glimlach van hun klanten gaan door auto's te bouwen die de mensen zin geeft om ze te kopen, terwijl ze vooral willen dat hun klanten trots zijn op hun auto en er graag mee rijden. Hoewel Toyota zijn industriële technieken pas grondig onder handen genomen heeft, heeft de Japanse reus nog altijd bewondering voor Mazda, vooral voor de technologieën die de kleinere constructeur gebruikt als voor het design van zijn modellen, een aspect waar Toyota minder succes mee oogst.
Toyoda heeft dat trouwens toegegeven in zijn discours: zoals het heeft aangetoond met zijn SkyActiv-technologieën en zijn Kodo-designtaal denkt Mazda continu aan de toekomst van de automobiel, terwijl de constructeur toch trouw blijft aan zijn roots. Mazda heeft dan ook dezelfde doelstelling als Toyota, namelijk het onophoudelijk verbeteren van zijn auto's. Het verheugt mij dat allebei onze merken dezelfde visie hebben en in die zin zullen samenwerken. Het communiqué vermeldt verder nog dat de samenwerkingsovereenkomst is afgesloten in het wederzijds belang van beide partijen en dat ze elkaars producten zullen opwaarderen door elkaars technologieën. Op die manier zal Mazda eindelijk kunnen beschikken over hybridetechnologie.
We kunnen ons voorstellen dat dit nieuws niet in goede aarde gevallen zal zijn bij Sergio Marchionne, de CEO van Fiat, die grootse plannen had om samen met Mazda eindelijk voet aan de grond te krijgen in Azië.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!