Een paar maand geleden al brak een storm los bij Honda, die uiteindelijk de nummer één van het bedrijf Takanobu Ito de kop heeft gekost. In een paar ongevallen met Honda's kwamen in totaal zes mensen om het leven als gevolg van een slecht werkende airbag, een element dat was aangeleverd door één Japanse leverancier, Takata. De plofkussens zouden zich met een te grote kracht hebben ontplooid en metalen voorwerpen door het interieur hebben geknald. In totaal moest Honda 5,5 miljoen auto's terugroepen. Maar daarmee is de kous nog niet af, want nu hebben ook Nissan en Toyota massale terugroepacties aangekondigd om hetzelfde probleem. Ook zij kochten hun airbags namelijk bij dezelfde toeleverancier.
In een perscommuniqué meldt Toyota bepaalde opblaassystemen vertonen een risico op het absorberen van vocht, wat tot een abnormale ontplooiing van de frontale airbag van de bestuurder en de passagier zou kunnen leiden bij een aanrijding. Het probleem lijkt in elk geval ernstig genoeg om zo'n 5 miljoen exemplaren van de Corolla en de Vitz (bij ons de Yaris) terug te roepen in de hele wereld. Hetzelfde geldt voor Nissan, dat om dezelfde reden een ingreep gepland heeft op 1,56 miljoen modellen. Ook bij Takata moest in december jongstleden de grote baas aftreden, omdat wereldwijd in totaal 30 miljoen voertuigen moeten worden teruggeroepen. Bovendien wordt het bedrijf in de Verenigde Staten en Canada geconfronteerd met meerdere groepsklachten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!