Volkswagen mag dan wel het meest winstgevende autobedrijf van Europa zijn, maar op wereldvlak kan het nog veel leren van Toyota. Dat moet de verantwoordelijken in Wolfsburg zenuwachtig maken, zelfs al weten zij wel betere bruto bedrijfsresultaten te realiseren (268 miljard dollar, tegenover 252 miljard voor Toyota).
Met 14,4 miljard dollar winst voor belastingen (10,8 miljard euro) moet Volkswagen het hoofd buigen voor Toyota, dat 19,1 miljard dollar heeft binnengerijfd (15,6 miljard euro), en dat terwijl de Duitse reus nochtans kan terugvallen op een veel bredere merkenportefeuille (Lamborghini, Bugatti, Bentley, Audi, Porsche...). Bij de Japanners komt het leeuwendeel van de winst echter uit twee merken (Toyota en Lexus), want de bijdrage van Scion en Daihatsu is marginaal. Toyota haalt veel voordeel uit de monetaire politiek van Japan en uit zijn eigen rigoureuze besparingsmaatregelen, die samen het zakencijfer en de winst hebben opgedreven.
Als je die cijfers vergelijkt met die van andere constructeurs, wordt het verschil bijna lachwekkend: Subaru is reuzetrots op zijn winst van 2 miljard dollar, Tata wist 2,7 miljard binnen te rijven en Kia 2,8 miljard dollar. In stijgende lijn komen daarna Nissan (4,3 miljard), SAIC (een Chinese constructeur, 4,4 miljard), Honda (5,6 miljard) en Hyundai, dat ondertussen wel de tweede hoogste winst in Azië boekt (9,8 miljard dollar). BMW en Mercedes verdienden respectievelijk 7,7 en 9,2 miljard, Renault 2,5 miljard. Er is kortom nog veel werk willen de andere constructeurs even rijk worden als Toyota, zeker omdat de Japanse reus zijn productiemethodes nog gaat reorganiseren en met Mazda gaat samenwerken om de kosten te drukken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!