Toyota geldt als specialist van hybride voertuigen, maar holt achter de feiten aan als het elektrische auto's betreft. Dat was zowat de teneur bij de presentatie van de nieuwe Toyota bZ4X, waarvan het stroomverbruik hoger en het rijbereik dus lager lag dan verwacht.
LEES OOK Wat is het echte rijbereik van de Toyota bZ4X?
Een perceptieprobleem, gecreëerd door de winterse omstandigheden waarin de wagen voorgesteld werd en de conservatieve voorstelling van het rijbereik door de boordcomputer: zegt de bZ4X dat je batterij helemaal leeg is, dan kan je in de praktijk nog 100 kilometer rijden.
Dat neemt niet weg dat Toyota het begin van zijn elektrische avontuur anders voorgesteld had. En die negatieve vibe proberen ze nu te verjagen door grote beloftes wereldkundig te maken. Zoals elektrische auto's met een rijbereik van bijna 1.500 kilometer. Dat was toch de boodschap van het technisch symposium dat Toyota organiseerde in Higashi-Fuji, Japan.
Nieuwe batterijtechnologie
"We zijn vastbesloten om wereldleider te worden op het gebied van batterijen," zei Hiroki Nakajima, Toyota's Chief Technology Officer. En om die ambities waar te maken, wordt de reeds stevige investeringen in de elektrische auto verdubbelt. Vanaf 2026 gaat Toyota 5 nieuwe accutypes introduceren, die de Japanse constructeur van het peloton naar de kopgroep moeten stuwen.
LEES OOK Deze Toyota heeft een elektrisch rijbereik van bijna 2.000 km
Die nieuwe generatie elektrische auto's wordt in de loop van 2026 verwacht en krijgen efficiëntere, als "Performance" omschreven lithium-ionbatterijen die een rijbereik van 965 kilometer beloven. Toyota zet ook in op goedkopere LFP-accu's, op innovatieve solid-statebatterijen en op waterstofoplossingen. En tegen 2028 zou dat tot elektrische auto's met een rijbereik van bijna 1.500 kilometer moeten leiden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!