Na Canada en Mexico heeft ook de Europese Unie haar bezorgdheid geuit en verklaard het niet eens te zijn met het voorstel van de Amerikaanse senaat voor een belastingkrediet voor elektrische voertuigen ‘made in USA’. Sommige constructeurs, waaronder Honda, Toyota en Volkswagen Group of America, hebben de voorgestelde maatregel eveneens afgekeurd.
Discriminerend
Kort samengevat stelt de regering-Biden voor een belastingkrediet te verlenen voor elektrische voertuigen. Dat is niets nieuws, aangezien dit soort stimulansen reeds gebruikelijk is in andere landen, waaronder verscheidene die lid zijn van de Europese Unie. Het probleem is dat de maatregel protectionistisch en discriminerend zou zijn in zijn toepassing, aangezien een hoger krediet zou worden toegekend voor elektrische voertuigen die worden gebouwd in een door de vakbonden vertegenwoordigde fabriek met in de VS geproduceerde accu's. Dat is discriminerend en oneerlijk, aldus de bovengenoemde tegenstanders.
Dit belastingkrediet zou namelijk 12.500 dollar bedragen voor in e VS gebouwde voertuigen, tegenover 7.500 dollar voor het basiskrediet dat aan alle elektrische voertuigen wordt toegekend. Die basisstimulans zou worden voorbehouden aan voertuigen die na 5 jaar in de Verenigde Staten worden geassembleerd.
Europa protesteert
Bij monde van Valdis Dombrovskis, Europees Commissaris voor Handel, uit de Europese Commissie dan ook kritiek op dit door de regering-Biden voorgestelde belastingkredietproject, en verzoekt zij de Amerikaanse Senaat de discriminerende elementen te schrappen.
"Wij zijn het ermee eens dat belastingkredieten belangrijke stimulansen kunnen zijn om de vraag naar elektrische voertuigen te stimuleren. Veel lidstaten van de EU maken ook gebruik van dergelijke stimulansen. Wij zijn echter ook van mening dat deze fiscale stimuleringsmaatregelen billijk moeten zijn en discriminatie tussen autofabrikanten moeten voorkomen." (V. Dombrovskis)
In zijn huidige vorm zou dit voorstel de keuzemogelijkheden voor de consument beperken, Europese auto's en onderdelen discrimineren en in strijd zijn met fundamentele regels van de Wereldhandelsorganisatie. Bovendien zou het de toeleveringsketens kunnen verstoren en de Amerikaanse werknemers in de Amerikaanse assemblagefabrieken van Europese autofabrikanten kunnen schaden.
Interne tegenstanders
Het voorstel van de Democraten choqueert niet alleen buitenlandse "partners", want de Democratische senator Joe Manchin van het steenkoolproducerende West Virginia noemde het voorstel "slecht en on-Amerikaans". Naast de staten zijn ook buitenlandse constructeurs die grote spelers zijn op de Amerikaanse markt, tegen deze maatregel, te beginnen met de Amerikaanse divisie van Honda, de Volkswagen-groep en Toyota. Tenslotte hebben ook de organisatie Autos Drive America, dat de Amerikaanse activiteiten van internationale autofabrikanten vertegenwoordigt, en de American International Automobile Dealers Association te kennen gegeven het niet eens te zijn met dit voorstel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!