Het lijkt er sterk op dat de Franse autobouwers op zoek zijn naar meer objectiviteit. Het comité van Franse autoconstructeurs (CCFA) heeft namelijk beslist om zich terug te trekken uit het bestuur van de homologatie-instantie Utac Ceram. Sinds 1945 is deze technische dienst belast met de tests van voertuigen voor hun homologatie en certificering. Het is ook de technische expert voor de Franse overheid in de Europese en internationale instanties voor de ontwikkeling van automobiele regelgeving. Maar sinds het gesjoemel van Dieselgate was er behoefte aan een grondige vernieuwing.
Belangrijke beslissing
Concreet heeft het CCFA een overeenkomst getekend met het “Fonds de consolidation et de développement des entreprises (FCDE)” (het fonds voor de versterking en ontwikkeling van ondernemingen) om het Utac Ceram aan hen over te dragen zodat de organisatie “definitief onafhankelijk” wordt. In het akkoord wordt bepaald welke financiële en menselijke middelen worden toegekend aan het Utac Ceram zodat het zich kan aanpassen aan de evoluties in de auto-industrie. Tussen de regels kunnen we lezen dat de constructeurs niet langer betrokken willen zijn bij een officieel instituut voor regelgeving. Als nog fraude zou opduiken, schaadt een dergelijke betrokkenheid het merkimago. Anderzijds staat het CCFA – dat de grote Franse autobouwers (PSA-groep, Renault, Renault Trucks) vertegenwoordigt – slechts 70 procent van het Utac af en behoudt het de overige 30 procent. De federatie behoudt dus toch nog een vinger in de pap…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!