De Volkswagen Groep past zijn strategie voor elektrische voertuigen en software aan en verhoogt zijn investeringen tot 89 miljard euro in de komende vijf jaar. Dit is meer dan de helft van de totale geplande investering (159 miljard euro) door het Duitse concern. Deze financiële inspanning is gerechtvaardigd om de ontwikkeling te versnellen van deze elektrische modellen, die tegen 2026 25% van de verkoop zouden moeten vertegenwoordigen. Dit komt neer op meer dan 2 miljoen elektrische auto's, als we ervan uitgaan dat de groep in 2021 9 miljoen voertuigen zal hebben geleverd. Het doel van de Volkswagen Groep is om tegen 2025 wereldleider te worden in de verkoop van elektrische voertuigen.
>> Lees ook - CEO Stellantis: "Elektrificering kost constructeurs handenvol geld"
De software-uitdaging
Het andere ontwikkelingsgebied dat een budgettaire impuls heeft gekregen is software, of het nu gaat om diensten en toepassingen of om rijassistentie en autonome rijsystemen. Met een budget van 30 miljard euro vormt de softwareafdeling ook een belangrijke zakelijke uitdaging, aangezien de Volkswagen Groep schat dat tegen 2030 een derde van de mobiliteitsgerelateerde inkomsten zal worden gegenereerd door softwarediensten. Een goed voorbeeld is de laatste Polestar-update voor een vermogenstoename van 68 pk voor de Polestar 2, die in minder dan twee weken 400.000 euro opbracht.
VW ID.Buzz California
De Volkswagen Groep gebruikte deze strategische aankondiging om de ontwikkeling van een California-versie van de ID.Buzz elektrische bestelwagen voor kampeerliefhebbers aan te kondigen en de aanstaande komst van een nieuwe Audi met codenaam E6, zonder details te geven over de technische details van deze modellen of een lanceringstijdlijn mee te delen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!