Volkswagen is gebrand om zijn naam te zuiveren na Dieselgate. Vier jaar na de lancering van hun elektrische plannen investeert Volkswagen 900 miljoen euro in het Zweedse bedrijf Northvolt, gespecialiseerd in batterijen. Volkswagen wordt daarmee voor 20% aandeelhouder van het bedrijf.
Gezamenlijke onderneming
Het is de bedoeling om een joint venture (50/50) aan te leggen en een batterijfabriek te bouwen. Die zal worden gevestigd in Salzgitter in Duitsland en zal het equivalent van 16 GWh/ jaar produceren. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden in 2020 van start gaan, en actieve productie staat gepland voor 2023. De accu zal zeer waarschijnlijk het kloppende hart worden van de elektrische auto’s die de komende jaren zullen verspreiden als een lopend vuurtje. We weten dat Volkswagen 300 GWh nodig heeft om zijn projecten te voltooien. Het zal daarom meerdere leveranciers nodig hebben. Samsung zou naar verwachting 20 GWh leveren aan de Duitse fabrikant, maar het contract is uiteindelijk vastgelegd op ongeveer 5 GWh. Het idee van Volkswagen is om in de toekomst niet langer afhankelijk te zijn van Aziatische leveranciers in een markt die wemelt van de concurrentie.
Gebrek aan lithium?
De vraag naar accutoepassingen zou met 22,9% per jaar moeten stijgen, terwijl de algemene vraag naar lithium zou moeten stijgen met 17,3% per jaar tot 2028, die 1,0 Mt OLC overschrijden in 2026. Volgens een rapport (van Roskill) wordt echter verwacht dat de productie van lithiumverbindingen voor batterijen tegen 2028 855 kt OLC zal bereiken, wat lager is dan de verwachte vraag.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!