De batterijen blijven de achilleshiel van de elektrische auto, omdat ze zo duur zijn en moeilijk te verkrijgen blijven. Daarom wil Volkswagen gebruikte ID-modellen gaan leasen, zodat ze de controle houden over de levencyclus van de accupakketten. Die strategie zorgt ervoor dat zij de batterijen zelf kunnen recycleren, al dan niet als energiecentrale voor thuisgebruik of voor toepassingen in snelladers. Een circulaire economie, zoals dat vandaag heet.
Volkswagen schat de levensduur van een batterij op ongeveer 1.000 laadcycli en 350.000 kilometer, wat langer is dan de geplande levenscyclus van het voertuig zelf. Daarom wil de Duitse autoconstructeur het eigendom van de accu's behouden (via een leaseformule), zodat ze het commerciële gebruik ervan kunnen optimaliseren om de winstgevendheid te verhogen. Of toch om de enorme kosten te milderen door de batterijen niet zomaar op de markt te gooien.
Bron: Automotive News
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!