Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Volkswagen past zijn ontwikkelingsstrategie aan

Geschreven door Olivier Duquesne op 21-01-2016

Volkswagen verandert van strategie voor de ontwikkeling van zijn toekomstige modellen, met als bedoeling het proces te versnellen. Hiervoor werden vier verschillende groepen opgezet.

De ontwikkeling van nieuwe modellen bij Volkswagen werd over vier verschillende groepen gereorganiseerd. Terwijl de verantwoordelijkheden voorheen verdeeld waren over verschillende divisies, zullen ze nu voor het eerst verzameld worden in één portefeuille. Concreet houdt dit in dat één groep de verantwoordelijkheid op technologisch, kwalitatief én budgettair vlak zal dragen voor een bepaald model, gedurende zijn hele levensduur.

Vier groepen

Volkswagen heeft vier groepen gedefinieerd, die dus met een bepaalde autonomie zullen werken en geleid worden door één 'senior' manager.

  • De eenheid 'Small' zal zich ontfermen over de kleinste modellen zoals de Up, de Polo of de kleine SUV en zal onder de verantwoordelijkheid van Klaus-Gerhard Wolpert (59 jaar) vallen.
  • De groep 'Compact' is strategisch gezien zeer belangrijk, want het is de groep die de Golf en zijn afgeleiden omvat. Aan het hoofd ervan zal Karlheinz Hell (52 jaar) staan.
  • De pool 'Mid- and Full-size', die geleid wordt door Elmar-Marius Licharz (45 jaar), zal modellen zoals Passat, Sharan en Touareg groeperen.
  • Het departement 'BEV' zal zich bezighouden met de ontwikkeling van elektrische auto's, al dan niet op basis van al bestaande modellen. Het wordt geleid door Christian Senger (41 jaar), die overgekomen is van Continental.

Paraplustrategie

Dit nieuwe plan, dat uitgedacht werd door Herbert Diess, voorzitter van het directiecomité van Volkswagen, moet ervoor zorgen dat het ontwikkelingsproces versneld wordt, om flexibeler te kunnen zijn. Het proces moet snel kunnen inspelen op de evoluties op de markt en moet daarnaast dus ook de winst vergroten. Aan het plan hangt echter wel een investering vast met een prijskaartje van 1 miljard euro. Tot slot kunnen we ons ook afvragen of er door deze reorganisatie geen zwaard van Damocles boven de groepsverantwoordelijken komt te hangen. In geval van problemen zal het zo dan toch misschien makkelijker worden de 'verantwoordelijke' aan te duiden.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten