Volkswagen verkeert volop in een paradoxale staat: enerzijds moet het overal zwaar gaan besparen om de monsterboetes na Dieselgate te kunnen betalen en anderzijds moet het aan de toekomst bouwen, maar daar is veel geld voor nodig. Daarom onthult VW een investeringsplan dat is gespreid over 5 jaar en waar een ‘pot’ van 70 miljard euro mee gemoeid is tegen 2022.
Zonder ophouden
Volkswagen wil uiteraard niet de boot missen van de grote omwenteling van de autosector vandaag, zoals de elektrische auto en het autonoom rijden. Daarom gaat bijna de helft van de 70 miljard (34 miljard) naar elektrische aandrijving, autonome technologie en nieuwe mobiliteitsdiensten. Matthias Müller, de CEO van de groep en voorzitter van de directie, legt de nadruk op zijn wil om tegen 2025 een leidende rol te spelen in de markt van de elektrische voertuigen.
Ook in de fabrieken
Een ander deel van de uitgaven is voor de verschillende productiesites. Volkswagen steekt daar bijna 28 miljard dollar in, waarvan de helft naar Duitsland gaat. Om al die ambitieuze projecten te financieren, zal zwaar worden bespaard. Zo worden de gamma’s vereenvoudigd, met bijvoorbeeld het verdwijnen van de driedeursversie van de Audi A3, die te weinig winstgevend is. Er is echter geen sprake van het verkopen van Ducati of andere merken, zoals eerder al wel het geval was.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!