De Volkswagen-groep zou nog altijd nadenken over de lancering van een lowcostmerk, naar het voorbeeld van Dacia (Renault) of Datsun (Nissan). Dat merk zou dan eerst en vooral voorbehouden zijn aan groeilanden zoals India of Noord-Afrika, maar ook aan China, waar Volkswagen nu al samenwerkt met het lokale FAW.
Normen en waarden
Jürgen Stackmann, binnen de raad van bestuur van VW verantwoordelijk voor verkoop, marketing en klantendienst, sprak zich in Genève uit over deze mogelijkheid: “We zijn bezig uit te zoeken hoe de normen voor een dergelijke wagen gedefinieerd moet worden. Op sommige zaken kan bespaard worden, op andere niet, zoals veiligheid. Bepaalde onderdelen, zoals deurscharnieren, zijn dan weer meer moduleerbaar. Onze wagens zijn allemaal van zeer hoge kwaliteit, maar dat zijn misschien normen die eigen zijn aan ons. Als dat het geval is, dan zouden we kunnen evolueren en onze doelstellingen voor een lowcostmerk kunnen halen.”
Chinese inbreng
Het project zou blijkbaar van start gaan in China, waar Volkswagen bezig is een dergelijke wagen te ontwikkelen met zijn lokale partner FAW. "De Chinese autoconstructeurs maken indrukwekkende voertuigen in dat segment en voor een buitengewone prijs", voegde Stackmann toe. Vóór het schandaal van de fraude met de dieselmotoren had de voormalige baas van de groep, Martin Winterkorn, laten weten dat een lowcostmerk in 2018 gelanceerd zou worden en dat het drie modellen zou tellen, waaronder een gezinsberline en een SUV. Ter herinnering, de Volkswagen-groep bezit nog altijd de rechten op het merk Wartburg. Misschien wel een mooie kans...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!