Volkswagen gaat niet alleen de ontwikkeling van een paar niet-rendabel geachte technologieën of modellen bevriezen en zich heroriënteren naar elektrificatie, maar de groep wil ook zijn kosten drastisch inperken om het hoofd te bieden aan de vele gevolgen van Dieselgate. De groep meldt daarom in een officieel communiqué dat het zijn Europese dealernetwerk wil inkrimpen. Al geeft het nog geen details over hoeveel van de 3.000 Volkswagen-concessiehouders op het Oude Continent de deuren zullen moeten sluiten. Het enige wat we wel weten, is dat VW het rendement van zijn netwerk met 10 procent wil opkrikken, onder meer door de werkingskosten te verminderen zodat het gemiddelde rendement per dealer met 1 à 2 procent stijgt.
Onlineverkoop
Tegelijk verklaart verkoopdirecteur Jürgen Stackmann dat de groep werkt aan een strategie rond onlineverkoop om tegemoet te komen aan de nieuwe manieren waarop consumenten winkelen. Zonder meer details te geven geeft hij aan dat Volkswagen en zijn dealers op dit moment werken aan “een gemeenschappelijk online verkoopplatform”. Verder vertelde Stackmann aan het persagentschap Reuters dat VW de gemiddelde tijd die nodig is voor een onderhoudsbeurt aan een auto uit zijn netwerk moet worden verminderd met een ongelooflijke 70 procent door meer gebruik te maken van “nieuwe technologieën”. Daardoor zou het aantal werknemers per dealer kunnen dalen van 35 naar 31 mensen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!