De ‘Californian Air Ressource Board’ (CARB) heeft de voorstellen in verband met correctiemaatregelen van de Duitse constructeur afgewezen in de zaak van het gesjoemel met dieselmotoren. Volgens het Californische milieuagentschap zijn de voorstellen van VW “onvolledig, vertonen ze lacunes en zijn ze ver verwijderd van de wettelijke bepalingen”. Het agentschap voegde daaraan toe dat de voorgestelde aanpassingen niet snel genoeg op de planning staan.
Wankele oplossing?
De voornaamste oplossing van Volkswagen - de installatie van een nieuwe katalysator - overtuigt dus niet. Het Amerikaanse agentschap heeft zijn officiële stellingname aan Volkswagen gecommuniceerd aan de hand van een vertrouwelijke brief. Hierin werd ook nog eens vermeld dat de groep nieuwe boetes kan verwachten aangezien er nog steeds niet voldaan wordt aan de Californische normen voor luchtkwaliteit.
Federaal agentschap
Hiermee wordt Volkswagen nog meer onder druk gezet, net voor de officiële vergadering met het Amerikaanse federale agentschap EPA (Environmental Protection Agency) deze woensdag. Het EPA heeft al laten weten dat ze de conclusies van de CARB deelt en preciseert daarbij dat het volgens een andere agenda werkt dan het Californische agentschap. Meer hierover dus na de ontmoeting tussen Matthias Müller (de nieuwe baas van Volkswagen) en de verantwoordelijke van het EPA, Gina McCarthy.
Geen compensatie
Deze nieuwe tegenslag valt samen met de verklaring van de baas van Volkswagen UK, Paul Willis, aan de bijzondere onderzoekscommissie van Transport, die voor de gelegenheid in Groot-Brittannië in het leven geroepen werd. De commissie heeft meer bepaald een brief gepubliceerd waarin Willis bevestigt dat Engelse eigenaars van een model met sjoemelsoftware niet financieel vergoed zullen worden door de Volkswagen-groep, in tegenstelling tot Amerikaanse eigenaars. Volgens Willis “verkiest de groep zijn fondsen aan te wenden om technische oplossingen te vinden om het probleem te verhelpen”. Hij voegt toe dat die compensaties in Engeland bovendien niet nodig zijn aangezien geen enkele klant bijkomende uitstootbelasting moet betalen ten gevolge van het schandaal. Blijft deze vraag dan open voor andere Europese markten?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!