Volgens onze collega’s van de Franse krant Le Monde zouden steeds meer Franse eigenaars van een Volkswagen-model met een ‘gecorrigeerde’ sjoemeldiesel klachten hebben. Sinds eind 2016 is een grote terugroepactie opgezet in de nasleep van een schandaal dat een jaar eerder was uitgebarsten. Het dagblad sprak met verschillende eigenaars die heel wat motorproblemen kregen nadat hun motorsturing was bijgewerkt. Op het forum van de website “60 millions de consommateurs” (het Franse equivalent van ons Test Aankoop) neemt het aantal getuigenissen van deze aard sterk toe. En ook in Engeland duiken steeds meer verhalen op van vergelijkbare problemen. Verschillende duizenden klanten zouden al een klacht hebben neergelegd bij Volkswagen.
Minder dan 1 procent?
De vaakst aangehaalde problemen zijn een gebrek aan vermogen onder bepaalde omstandigheden, een motor die schokt, het oplichten van waarschuwingslichtjes op het dashboard (vooral die van de roetfilter) en injectoren die snel stuk gaan. Die zaken werden al na de eerste golf van teruggeroepen motoren aangehaald, ook in België. Maar Volkswagen verdedigde destijds door te zeggen dat deze problemen niet het gevolg waren van de update, maar wel te wijten waren aan gebrekkig onderhoud. Minder dan 1 procent van de aangepaste auto’s zou pannes krijgen. Nu er echter een nieuwe, grotere groep mensen klaagt, zegt de Duitse groep eindelijk “zich bewust te zijn van het probleem” in een brief aan de Britse eigenaars. In dat schrijven meldt de constructeur dat er wordt nagedacht over een nieuwe aanpassing aan auto’s met pannes, op voorwaarde dat ze minder dan 250.000 kilometer op de teller hebben en minder dan 24 maand geleden zijn aangepast. Een zoveelste uitloper van het Dieselgate-schandaal, dat maar geen einde lijkt te kennen…
D’Ieteren beter georganiseerd
In België had invoerder D’Ieteren al voorzorgen genomen. Klanten die met dit soort problemen worden geconfronteerd, kunnen hun merk rechtstreeks contacteren. Er zijn maatregelen opgezet om dit soort eventuele pannes op te lossen, uiteraard onder bepaalde voorwaarden. De kosten daarvan worden door de constructeur betaald.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!