De richtingverandering bij Volkswagen lijkt nu echt definitief. De Duitse groep wil tegen 2025 tussen 2 en 3 miljoen elektrische voertuigen per jaar verkopen; zowat een kwart van hun totale verkoop. De verantwoordelijke voor de R&D-afdeling bij Volkswagen, Ulrich Eichhorn, trok daarom zopas aan de alarmbel. Indien alle constructeurs dezelfde weg inslaan en 20 tot 25% van hun productie omschakelen naar elektriciteit, dan zal de jaarlijkse theoretische nood aan batterijen ongeveer 40 keer groter zijn dan de productiecapaciteit van de gigantische Tesla-fabriek! Een fabriek die bovendien een investering vergde van meer dan 4 miljard euro. In theorie zal er dus over de komende 8 jaar meer dan 160 miljard euro moeten worden vrijgemaakt voor de bouw van batterijfabrieken als we aan de vraag willen voldoen…
Bijgestelde vooruitzichten
Als we ons baseren op de vooruitzichten van andere constructeurs (PSA bijvoorbeeld schat het aandeel van elektrische voertuigen tegen 2025 op 5%) dan is het tekort minder catastrofaal. Maar toch… de productie van batterijen wordt strategisch van groot belang. Zeker als je weet dat deze productie vandaag, ondanks de investering van Daimler dat pas meer dan een miljard euro investeerde om bij te benen, voornamelijk in handen is van Aziatische leveranciers (Panasonic, AESC, LG Chem, Samsung, China Aviation Lithium…). Ulrich Eichhorn heeft in ieder geval de schattingen naar boven toe herzien: tegen 2025 zal de Volkswagen-groep in zijn eentje nood hebben aan meer dan 200 gigawattuur. Dat is nog eens 50 gigawattuur meer dan wat hij ruim een jaar had ingeschaald bij een vorige schatting. Ter duiding: Tesla heeft voor zijn Gigafactory een jaarlijkse productie van 35 gigawattuur aangekondigd en die beslaat al de oppervlakte van 7 voetbalvelden…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!