2017 is geen goed jaar voor de Amerikaanse autosector. Voor het eerst sinds 2009 zou het aantal nieuw ingeschreven auto’s er zelfs op achteruitgaan. Dat blijkt uit de cijfers voor april die zijn gepubliceerd door de grote spelers op de Amerikaanse markt. Die is in zijn geheel met 4,7 procent gekrompen. Sinds het begin van dit jaar zakken de verkoopcijfers al 4 maand op rij. Alle grote spelers op de Amerikaanse markt worden erdoor getroffen. Voor april meldt General Motors een achteruitgang van 6 procent, Ford zit aan 7,2 procent, Toyota aan 4,4 procent (maar 11 procent voor Lexus), Fiat Chrysler Automobile aan 6,6 procent en Nissan slaagt erin om de schade te beperken, met een daling van 1,5 procent. Op het eerste gezicht lijkt deze vertraging niet dramatisch, maar het gebrek aan anticiperen bij de constructeurs begint toch voor problemen te zorgen. Omdat de fabrieken op volle toeren blijven draaien, groeien de stocks aan nieuwe auto’s. Volgens studiebureau JD Power zitten veel Amerikaanse dealers vandaag met een voorraad goed voor 70 tot zelfs 100 verkoopdagen. Het is geleden van voor 2009, toen de financiële crisis was losgebarsten, dat ze nog zoiets hebben meegemaakt in de VS.
Agressieve kortingen
Voorlopig hebben de constructeurs de situatie nog enigszins onder controle door grote kortingen te geven op de stockwagens. General Motors, de grootste constructeur op Amerikaans grondgebied, zit met een voorraad van bijna één miljoen auto’s. Volgens JD Power kan je daarom op een nieuwe auto gemiddeld 3.500 dollar korting scoren, wat alweer even veel is als voor 2009. Dat bedrag schommelt uiteraard wel sterk in functie van het model. Want hoewel pick-ups en SUV’s nog vlot verkopen, verliezen de berlines duidelijk aan marktaandeel. Ford noteerde in april bijvoorbeeld een lichte stijging voor zijn SUV’s (+ 1,4 procent), maar zag de verkoop van zijn berlines tegelijk met meer dan 21 procent in elkaar zakken. Daarom geeft het op sommige modellen kortingen tot 20 procent op de catalogusprijs. In de komende maanden zou deze situatie echter nog kunnen verslechteren door de geleidelijke stijging van de rentevoet in de Verenigde Staten. De lage intrest had de afgelopen jaren de verkoopcijfers een duw in de rug gegeven tot wanneer ze het afgelopen jaar een historisch record haalden.
Werkgelegenheid in gevaar
De Amerikaanse fabrieken hadden de afgelopen jaren veel mensen in dienst genomen om de vraag te kunnen volgen, maar kampen daardoor nu weer met overcapaciteit. General Motors ging van 77.000 werknemers in 2010 naar meer dan 105.000 vorig jaar, maar wil daar nu 4.000 mensen weer van afdanken om zich aan te passen aan de instorting van de verkoopcijfers van zijn kleine auto’s. Voor Chrysler ziet het er nauwelijks beter uit. De groep FCA heeft net 6.000 mensen technisch werkloos gemaakt. Ford, Amerika’s nummer 2, spreekt van 1.400 ontslagen in de komende maanden. Die cijfers zullen ongetwijfeld niet in de smaak vallen bij president Donald Trump, die van meer werkgelegenheid in de Verenigde Staten zijn stokpaardje had gemaakt. De auto-industrie is in Amerika namelijk op haar eentje goed voor 5 procent van alle jobs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!