Sinds donderdag 8 oktober 2015 weet de Amerikaanse overheid dat er een tweede software-fraude bestaat, die geïnstalleerd werd op de dieselvoertuigen van de groep. De ambtenaren zijn dit te weten gekomen tijdens van de ondervraging in het congres van Michael Horn, de baas van Volkswagen in de Verenigde Staten. Deze software zou geplaatst worden op de modellen die gepland zijn voor 2016 en die dus nog niet op de markt zijn gebracht. De New York Times bracht de zaak aan het licht. De Amerikaanse milieu-instanties zijn deze zaak nu grondig aan het onderzoeken. Ook deze software zou een invloed kunnen hebben op de uitstoot van vervuilende gassen bij de dieselmodellen.
Hypothese
Totnogtoe werd nog niets officieel bevestigd, maar bronnen uit de nabije omgeving van de autogroep ontkennen het bestaan van deze tweede fraudesoftware niet. Volgens de eerste informatie zou die in actie treden op het moment dat de uitlaatgasreiniging zou opstarten. Het programma zou gekend zijn onder de naam Auxiliary Emissions Control Device (AECD). Michael Horn trad echt in detail, want hij heeft toegegeven dat de homologatie van 2.0 TDI-modellen – die in 2016 op de markt gebracht zouden worden – opgeschort is om de overheid de tijd te geven om de codelijnen grondig te onderzoeken. Een woordvoerder van het Amerikaanse milieuagentschap (EPA) bleef echter erg voorzichtig. Hij legde uit dat de bedoeling van deze uitrusting bestudeerd moet worden en dat nog niet vast staat dat het hier om een nieuw manipulatiemiddel gaat.
De redenen voor de fraude
Via verschillende van onze technisch goed geplaatste bronnen zijn we meer te weten over de redenen die Volkswagen hebben aangezet tot het gebruik van de frauduleuze software die gevonden werd in de modellen van 2009 tot 2014. Motorenbouwers moeten bij de ontwikkeling van een nieuwe krachtbron als het ware kiezen tussen een lage uitstoot of een laag verbruik, maar de twee combineren is erg moeilijk. Want deze twee gegevens – verbruik en uitstoot – werken een beetje volgens het principe van de communicerende vaten: een laag verbruik verhoogt de vervuilende uitstoot en omgekeerd. Schematisch gezien kunnen we stellen dat hoe meer we het brandstof-luchtmengsel “verarmen”, hoe minder volledig en dus hoe minder schoon de verbranding zal zijn. In deze omstandigheden zou Volkswagen dus voorrang verleend hebben aan het verbruik van zijn motoren en het probleem van de vervuiling omzeild hebben op de ondertussen welbekende manier.
Mysterieuze aandelenverkoop
Vorige vrijdag ontstond er trouwens opschudding op de beurs van Frankfurt door een mysterieuze overname van Volkswagen-aandelen. Het verhaal is uiteraard vreemd, ook al kan het natuurlijk wel zijn dat bepaalde investeerders de zaak Volkswagen beschouwen als een oportuniteit. Het Duitse dagblad Bild is er dan weer van overtuigd dat er “een addertje onder het gras schuilt” en vermoedt dat de clan Porsche en Piëch, meerderheidsaandeelhouder van Volkswagen, de aandelen gekocht heeft. Dat is een mogelijkheid, maar ook heel hypothetisch. Want als Piëch wraak zou willen nemen op Winterkorn naar aanleiding van de strijd die er maandenlang tussen beide heeft gewoed, dan vragen we ons af waarom Winterkorn aan het hoofd gebleven zou zijn van de holding Porsche SE, die 52,2 % in handen heeft van het kapitaal van de Volkswagen-groep. Let wel, Porsche heeft inderdaad onlangs zijn macht over VW uitgebreid door 1,5 % van Volkswagen over te kopen van het Japanse merk Suzuki.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!