We dachten dat Martin Winterkorn, ontslagnemend CEO van de Volkswagen-groep, het schip definitief had verlaten naar aanleiding van het dieselschandaal. In zijn afscheidscommuniqué zei hij trouwens dat zijn terugtrekking bedoeld was om “de groep een nieuwe start te gunnen” om de toekomst het hoofd te kunnen bieden. Dat klinkt mooi, behalve dan dat de 68-jarige man eigenlijk nog altijd 4 sleutelfuncties bekleedt binnen de groep. Hij is immers voorzitter gebleven van het merk Audi, van Scania (vrachtwagens), van de recentere afdeling Truck&Bus en van de machtige holding Porsche SE, die een meerderheidsaandeel heeft binnen Volkswagen.
Verrassende situatie
Verschillende analisten hebben hun verbazing geuit over deze continuïteit. Zo ook Ferdinand Dudenhöffer, hoofd van het Centrum voor Automobielonderzoek van de Universiteit van Duisburg-Essen, die verduidelijkt dat de aanwezigheid van Winterkorn “schadelijk is voor het publieke imago van Volkswagen”. Want voor deze analisten is het evident dat het voor Volkswagen moeilijk zal blijven om weer geloofwaardig over te komen zolang Winterkorn op de achtergrond aanwezig blijft.
Tegenhanger
Een anonieme bron uit de entourage van Winterkorn heeft echter uitleg gegeven bij de aanpak van de voormalige CEO, die van mening is dat een overhaast vertrek beschouwd zou kunnen worden als een schuldbekentenis zolang de onderzoeken lopen. Deze strategie is relatief begrijpelijk, want de rechters die het onderzoek instellen hebben vorige week verklaard dat ze geen enkel bewijs hebben tegen Winterkorn en dat er zelfs geen officieel onderzoek tegen hem loopt. Toch lijkt het onbegrijpelijk dat Winterkorn zijn directiefuncties blijft uitoefenen, zeker binnen de holding Porsche SE. Verschillende waarnemers zijn het erover eens dat in deze omstandigheden een geloofwaardige uitklaring van het schandaal erg hypothetisch blijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!