De fabriek in Dresden assembleerde 14 jaar lang Volkswagens vlaggenschip, de Phaeton. Het was een toonbeeld van modernisme en design, waar de in het wit geklede arbeiders niets te maken hadden met de traditionele wereld van de auto-assemblage. De tijd die was toegekend aan elke post werd bijna als sloom ervaren omdat de kwaliteit van de auto (ongelukjes door haastwerk waren niet toegelaten) en het welzijn van de arbeiders primeerden. Maar in maart jongstleden viel het doek voor de grote luxeberline, met een bedroevende financiële eindafrekening voor dit avontuur, want de Phaeton wordt aanzien als één van de meest koppige economische flops van de jongste 15 jaar in Europa. Zo zou Volkswagen tussen 2002 en 2012 liefst 28.000 euro per verkochte Phaeton verloren hebben…
200 echte kilometers
Afgelopen week in Los Angeles stelde de VW-groep de geëvolueerde versie voor van zijn elektrische Golf. De berline krijgt een batterij met een grotere capaciteit – de lithium-ionaccu gaat van 24 naar 36 kWh – met een rechtstreekse impact op het rijbereik (+ 50 procent). Daardoor haalt de e-Golf voortaan de grens van de realistische 200 kilometer, tegenover 133 voordien. Verder geniet het model alle evoluties die ook de rest van het Golf-gamma heeft ondergaan, met onder meer de jongste technologie op het vlak van infotainment. Zo krijgt hij een virtueel instrumentenbord en kunnen bepaalde zaken met handgebaren worden bediend.
Elektrische toekomst
Met zijn beslissing om de elektrische versie van de nieuwe Golf naar Dresden te verhuizen, geeft Volkswagen weer een waardige rol aan de fabriek, die bekend staat om haar glazen wanden, waardoor ze de naam “de doorzichtige fabriek” had gekregen. Dit is de kleinste, maar ongetwijfeld de meest prestigieuze productiesite van de groep, die volledig is opgebouwd in glas, aluminium en houten parket. Net zoals in Wolfsburg heeft de site haar eigen stockagetoren, waar robots de auto’s sorteren in functie van hun afleverdatum. Een spectaculaire plek dus, die echter al sinds vorig jaar met sluiting was bedreigd. De recente – en pijnlijke – beslissingen van de groep bevestigen dat Volkswagen voortaan massaal wil investeren in groene en alternatieve energie, en dan vooral in elektrische auto’s. De e-Golf moet de site dus nieuw leven geven en het Phaeton-verhaal doen vergeten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!