Lidars worden niet enkel gebruikt door de politie bij snelheidscontroles. Deze uitrusting, die de eigenschappen van lichtbundels gebruikt om afstanden te berekenen, wordt ook toegepast in voertuigen met autonome functies. En voor dat gebruik kan de productie de vraag niet volgen. Velodyne, de grootste constructeur van Lidars, geeft toe het tempo niet meer aan te kunnen. De wachttijden lopen op tot 6 maand. Daardoor moeten sommige onderzoekers hun testwerk met zelfstandige auto’s onderbreken. Maar de situatie zou niet aanhouden.
Verbeterde productie
Door zijn vele lasers en sensoren is een Lidar moeilijk te maken. De productie zit nog niet in een industriële fase. In 2018 wil Velodyne echter een nieuwe fabriek inwijden die 1 miljoen Lidars per jaar kan bouwen, tegen een paar tienduizend vandaag. Daarmee zou het de vraag moeten kunnen volgen, nadat het eerst de achterstand heeft ingelopen waar het al sinds 2016 mee kampt. De nieuwe productiemethode zou bovendien de bouwkosten moeten drukken en dus ook de factuur voor de eindklant.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!