Volkswagen begon zijn terugroepactie in januari met de Amarok. Daarbij ging het om de eerste fase van een lang proces waarbij verschillende modellen van de Volkswagen-groep bijgewerkt moeten worden. In totaal zullen in Europa meer dan 8,5 miljoen voertuigen langs moeten gaan bij de garage om een update van de software te krijgen, al dan niet aangevuld met mechanische aanpassingen. Volgens bepaalde Duitse media zou het evenwel kunnen dat de terugroepacties uitgesteld worden. Bij metingen zou na de nodige aanpassingen een hoger verbruik aan het licht gekomen zijn, en dus een hogere CO2-uitstoot.
Speculatie
Volgens diezelfde Duitse media zou daarom de terugroepactie in Duitsland van 160.000 Passats uitgesteld zijn. De woordvoerder van de Volkswagen-groep bevestigt dat het terugroepen van bepaalde modellen wel degelijk verdaagd zal worden. Hij bevestigde evenwel aan onze collega's van Automotive News dat de informatie die een verband legt met de stijging van het verbruik, gebaseerd is op veronderstellingen.
Vertraagde conclusie
Volgens Volkswagen zijn de bevoegde overheden momenteel nog steeds de reële gevolgen aan het meten van de aanpassingen. De vertraging zou eenvoudigweg gelinkt zijn aan het feit dat de conclusies van de Duitse federale overheid, die normaal gezien voor de Paasvakantie voorzien waren, er uiteindelijk pas binnen de komende week of twee weken zullen aankomen. Deze vertraging is deels te wijten aan de beslissing van de Duitse federale overheid om de monteurs van Volkswagen tijdens de testfase te vervangen door onafhankelijke experten. Volkswagen zegt bovendien ervoor te willen zorgen dat de aangebrachte aanpassingen noch de prestaties, noch het verbruik zullen beïnvloeden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!