Hyundai en Porsche maken deel uit van een groep geldschieters van WayRay, een startup die aan augmented reality-systemen werkt. Het bedrijf sleutelt aan een voorruit die gegevens over de weg kan tonen. Zo kan de bestuurder worden gewezen op beschikbare parkeerplaatsen, verkeersborden, problemen op de weg en voetgangers of obstakels op straat. Op circuit kan het systeem zelfs vergelijkbare aanwijzingen geven als een racegame: de ideale lijn, het parcours, info over remmen en optrekken, een te volgen spookauto of de rondetijd. Alles werkt via een kleine groothoekprojector. WayRay wil ook ramen met toegevoegde realiteit gaan maken waar nuttige gegevens op kunnen worden getoond, zoals het weer, het nieuws, contacten enzovoort. Maar zo’n venster kan ook worden gebruikt voor meer ludieke doeleinden. Bij zijn fondsenwerving, waar ook Hyundai en Porsche aan hebben bijgedragen, wist de startup 80 miljoen dollar (68 miljoen euro) te verzamelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!