Van 3D-printing wordt enorm veel verwacht binnen de industrie, zowel in de autosector als in de brede zin, maar voorlopig blijft het nog een vrij marginaal fenomeen, vooral dan om budgetredenen. Dankzij een paar exclusieve modellen breidt het procedé toch stilaan uit. Vandaag kondigt Bugatti bijvoorbeeld aan dat zijn Chiron de eerste titanium remklauw krijgt dankzij 3D-printing. In de praktijk gebruikt Bugatti laserstralen en titaniumpoeder om de enorme remklauwen met 8 zuigers te ‘printen’. Het hele proces duurt 45 uur en vergt meer dan 2.000 opeenvolgende laserbehandelingen, waarna er nog een paar uur machinale bewerking en warmtebehandeling (bij meer dan 700 graden Celsius) aan te pas komt om het onderdeel af te werken. Maar de remklauw die daaruit voortkomt, weegt wel nog maar 2,9 in plaats van 4,9 kilo voor de huidige aluminium klauw. Volgens Bugatti zal ook voor andere onderdelen stelselmatig worden overgestapt op 3D-printing. Op termijn zou de technologie in de rest van het gamma van de Volkswagen-groep moeten doorsijpelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!