Gordon Murray, de man achter de redelijk waanzinnige GMA T.50, presenteert de productieversie van de iStream-architectuur, een modulaire module voor voertuigen. Volgens Murray zou die slimme basis niet alleen lichter zijn (-20%) dan bestaande platforms, maar ook een stuk milieuvriendelijker én goedkoper. De iStream maakt immers gebruik van een vereenvoudigd fabricageproces waarbij slechts de helft van de doorgaans gebruikte koetswerkonderdelen nodig zouden zijn. Bovendien zou deze architectuur gebruikt kunnen worden voor een heel scale aan voertuigen, van kleine stadswagens tot minder kleine SUV's en zelfs sportcoupés.
>> Lees ook - de toekomstvisie van voormalig F1-ingenieur Gordon Murray
Elektrisch kan, maar moet niet
Natuurlijk richt de iStream van Gordon Murray Design zich in de eerste plaats op elektrische aandrijflijnen, waarbij de batterij een structureel element vormt. Maar volgens de Zuid-Afrikaanse ingenieurs kan de architectuur ook gebruikt worden voor conventionele aandrijftechnologie. Dankzij de slimme productieprocessen en het lagere gewicht zou de CO2-uitstoot sowieso een stuk lager liggen.
Tot wat de iStream in staat is, toont de Gorden Murray Design Motiv, een conceptuele stadswagen met een lengte van amper 2,5 meter en een gewicht van slechts 376 kilogram - zonder batterijpakket, weliswaar. Het accupakket heeft een capaciteit van 17,3 kWh, kan opgeladen worden aan een vermogen 35 kW en belooft een rijbereik tot 200 kilometer. De op de achteras gemonteerde elektromotor is 27 pk sterk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!