Een zonnewagen is natuurlijk niet nieuw. Het ter ziele gegane Nederlandse Lightyear had er al eentje ontwikkeld, maar het ontbrak de fabrikant aan middelen. In Stuttgart staat er wat meer kapitaal ter beschikking voor de ontwikkeling van de technologie, die hier de vorm aanneemt van een soort “zonnecoating” dat kan worden aangebracht op de carrosserie van elektrische voertuigen.
De zonnecellen halen een rendement van 20 procent en kunnen jaarlijks tot 12.000 kilometer rijbereik opleveren in het geval van een middelgrote SUV met een oppervlak van 11 m².
Enkel voordelen?
De opgewekte energie kan meteen worden ingezet om de auto aan te drijven, maar ze kan ook worden opgeslagen in de hoogspanningsbatterij of op het net worden gezet (V2G). Het fotovoltaïsche systeem genereert ook energie als het voertuig is uitgeschakeld. De solar coating bevat zeldzame aardmetalen noch silicium. Ze is amper 5 micrometer dik en wordt aangebracht onder de (speciaal ontwikkelde) lak van de auto, die 94 procent van het zonlicht kan doorlaten.
De coating bevat geen giftige stoffen, is gemakkelijk te recyclen en kost aanzienlijk minder om te produceren dan conventionele zonnepanelen. De reparatie na een aanrijding is nog een ander paar mouwen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!