Eigenaars van een elektrische auto kunnen er allicht van meespreken: bij hoge buitentemperaturen heeft de airconditioning van een EV het vaak moeilijk om het interieur gekoeld te krijgen. Omdat die inspanningen extra stroom vereisen, knabbelen ze bovendien aan het rijbereik. Dat willen Hyundai en Kia oplossen door de Nano Cooling Film, een folie die de interieurtemperatuur in de volle zon tot 12,5 graden Celsius koeler zou houden, waardoor de airco minder hard aan de slag moet.
Maar de Koreaanse constructeurs zijn inmiddels ook bezig met de kille wintermaanden die onvermijdelijk in aantocht zijn. Want ook het verwarmen van een auto-interieur vergt veel energie, en vreet dus ook aan het rijbereik van een elektrische auto. Een warmtepomp brengt soelaas, maar is geen mirakeloplossing. En ook een verwarmd stuurwiel en verwarmde stoelen zijn niet ieders meug. Daarom kijken Hyundai en Kia verder, naar.... vloerverwarming.
Hyundai en Kia experimenteren met warmte-elementen op infrarood, die stralingswarmte gebruiken om de temperatuur in het interieur van een elektrische auto op te trekken. Je hoeft die panelen overigens niet op de vloer te monteren, je kan ze ook de middenconsole of de deuren plaatsen. Volgens de Koreaanse constructeurs zou dit nieuwe systeem er bij koude buitentemperaturen voor zorgen dat er 17% minder energie verbruikt wordt (in vergelijking met een conventioneel verwarmingssysteem). De eerste toepassingen in productiewagens loeren dan ook om de hoek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!